10 Tips för världens bästa högstadietid

För några av er är det här säkert bekant och nostalgiskt, men eftersom några betelaliveungdomar börjar högstadiet i höst kör vi favorit i repris. (och för att amelie har lovat gräva fram det här och visa det). Till er som har läst det förr, ni har ändå glömt så läs igen! Det går att ta tipsen till sig fast man börjar åttan och inte sjuan! :) so here we go:

1. Bestäm hur du vill leva

En jättebra regel för livets alla omständigheter men också för högstadiet är att VÄLJA hur du vill lev.a Det har du rätt att göra. Gud skapade dig med fri vilja. Hur vill du ha ditt liv i högstadiet?

2. Stå direkt för vad du tror på

Om du vill leva som kristen, vilketn jag tror du vill, är det smart att låta hela skolan veta det med en gågn! Varför det? Du kommer undan mycket frestelser och det är mindre risk att du kommer i dåligt sällskap. Luk 12:8

3. Var frimodig

Skäms inte för evangeliet! Skäms inte för vem du är och vad du tror på, du har ingen orsak att göra det! Var MODIG och stå för vem du är och vad du tror på! Ingen har rätt att se ner på dig eller tala illa om dig. Om någon retar dig för din tro blir din lön bara stor i himlen. Heb 10:35 – Jos 1:7

4. Lär känna Gud

Det absolut viktigaste i ditt kristna liv, vare sig du går i högstadiet eller inte, är att du KÄNNER din Gud. Vem är han? Hurdan är han? Vad vill han? När du får svar på de frågorna lär du dig också vem du själv är och vad du kan göra. Ju mer du lär känna honom desto mer kommer du att vilja ha med honom att göra! Joh 17:3

5. Tro på att Gud har en plan

Våga tro att Gud verkligen har utvalt dig och har en plan för ditt liv! För det är sant. Det finns någonting som Gud har tänkt att just DU ska göra medan du går i högstadiet, annat än läsa läxor och skriva prov. När du får tag på det blir din högsstadietid både spännande, rolig och meningsfull. Jag kan lova dig att du kommer trivas som fisken i vattnet i det Gud har tänkt för dig. Vad tror du att det är? Jer 1:7 – Jos 1:3

6. Var medveten om din fiende

Precis som det är viktigt att du vet vem Gud är och vad han vill är det också viktigt att du vet att du har en fiende och att han också vill något. Viktigast är kanske att komma ihåg vad han INTE kan göra och vad han INTE har rätt att göra. Vad tror du det är? Han är listig, vår fiende, vad tror du han vill uppnå? Och vilka knep tror du han använder för att nå fram dit? Ef 4:27 – 1 Petr 5:8-9

7. Läs bibeln

Vad gjorde Jesus när djävulen frestade honom i öknen? (Matt 4:1-11) Bibeln är inte bara ord, den är en levande bok. När du läser den förvandlas du. Guds ord börjar BO inuti dig och du får en GRUND att bygga ditt liv på. Det är viktigare än du någonsin kan förstå och det är viktigt fast du kanske inte förstår allt du läser.

8. Säg hur du mår

Högstadiet är ingen lätt ålder och ofta får man under högstadietiden stå ut med mycket starka känslor. Hitta någon du kan tala och be med! Gärna någon lite äldre än du själv. Om du stänger in dina känslor och håller dina tanker för dig själv blir det mycket jobbigare.

9. Lev rent

Bibeln är ingen regelbok, men vissa saker är inte okej att göra. Vi har ALL orsak att hålla oss borta från det som är synd. Fråga dig inte hur mycket som är tillåtet för dig som kristen att göra. Då är du på väg åt fel håll. Försök istället att göra ALLT du kan för att komma närmare Gud. 1 Kor 10:23

10. Välj dina vänner

Man blir som man umgås. Det är en bra orsak till att hänga mycket med Gud, men också värt att ha i tankarna när du väljer dina egna vänner. Var vänlig med alla, men se till att du närmast ditt hjärta har dem som tror på samma sak som du. Ni kommer att behöva varandra. Ps 1:1-2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s